Μια πόλη γεμάτη βυζαντινά μνημεία, αγορές, τεμένη, χάνια, μουσεία και, βεβαίως, χρώματα, γεύσεις και ένα ατελείωτο μωσαϊκό ανθρώπων

NURUOSMANIYE CAMII.


Eιναι ενα οθωμανικο τζαμι του 18ου αιωνα που βρισκεται στην περιοχη Cemberlitas τής Παλιας πολης. Ειναι χτισμενο διπλα στη Στήλη του Κων/νου και γυρω του βρισκεται το Μεγαλο Παζαρι(kapalicarsi). Σχεδιασμενο απο τον Ελληνα μη Μουσουλμανο αρχιτεκτονα Simeon Kalfa το τζαμι Nuruosmaniye ηταν το πρωτο μνημειώδες οθωμανικο κτηριο ως παραδειγμα τού νεου οθωμανικου μπαροκ στυλ, το οποιο εισηγαγε μπαροκ και νεοκλασικα στοιχεια απο την Ευρωπη.

Η διακοσμηση τού τζαμιου και η κυρτη αυλη του δειχνουν τις μπαροκ επιρροες του. Ο τρουλος τού τζαμιου ειναι απο τους μεγαλύτερους στην Κων/πολη. Το τζαμι ειναι μερος ενος μεγαλου θρησκευτικου συγκροτηματος (kulliye) που λειτουργει ως κεντρο πολιτισμου, θρησκειας και εκπαιδευσης.
Μετα την κατασκευη τού Sultanahmet camii, το Nuruosmaniye ηταν το πρωτο αυτοκρατορικο τζαμι που χτιστηκε μετα απο 100 χρονια.

Η κατασκευη τού συγκροτηματος τού τζαμιου ανατεθηκε με εντολη τού Σουλτανου Mahmut A' το 1748 και ολοκληρωθηκε απο τον αδεφο του και διαδοχο Σουλτανο Osman Γ' το 1755. Την ονομασια Nuruosmaniye που σημαινει ''Το φως τού Osman'', την εδωσε ο Osman Γ'. 
Μετα την κατασκευη του Sultanahmet camii απο τον Σουλτανο Ahmet A' (στις αρχες τού 17ου αιωνα), η κατασκευη τού Nuruosmaniye ηταν η πρωτη φορα που ο Σουλτανος εχτισε το δικο του αυτοκρατορικο τζαμι στην Κων/πολη, κατι που παλαιοτερα ηταν παραδοση για καθε σουλτανο.

Το ιδρυμα του Mahmut A' σηματοδοτησε την επιστροφη αυτης τής παραδοσης. Το τζαμι ηταν επισης το πρωτο μνημειωδες οθωμανικο κτιριο τού νεου οθωμανικου μπαροκ στυλ, επηρεασμενο απο την συγχρονη μπαροκ αρχιτεκτονικη της Ευρωπης. Ετσι αρχισε η αναμορφωση τής Κων/πολης ανακοινωνοντας αυτο το νεο αυτοκρατορικο στυλ και σηματοδοτωντας μια οριστικη μετατωπιση απο την κλασικη οθωμανικη αρχιτεκτονικη.

Το συγκροτημα χτιστηκε στον 2ο λοφο τής  Πόλης. Οπως ειπα σχεδιαστηκε απο τον μη μουσουλμανο Ελληνα αρχιτεκτονα ονόματι Simeon Kalfa, με πρωτο βοηθο τον επισης χριστιανο Kosma. Eπισης ολοι οι λιθοξόοι ηταν χριστιανοι. Ο αρχιτεκτονας και ο βοηθος του ελαβαν, εκτος της αμοιβης τους, τιμητικές ρόμπες απο τον Μεγαλο Βεζυρη στα εγκαινια του τζαμιου.
Η αιθουσα προσευχης καλυπτεται απο εναν ενιαίο θολο διαμετρου 25 μ. και σε υψος απο το εδαφος 44 μ. Αυτο τον καθιστα τον 3ο μεγαλυτερο ιστορικο τρουλο μετα την Αγια Σοφια και το Suleymaniye.

Το υλικο κατασκευης τού τζαμιου ειναι απο πετρα και μαρμαρο. Εξωτερικα ο τρουλος βρισκεται πανω σε 4 τεραστιες καμαρες με πολλα παραθυρα που παρεχουν φυσικο φως στο εσωτερικο. Το πλησιεστερο προηγουμενο σε αυτο το σχεδιο στην κλασικη οθωμανικη αρχιτεκτονικη ειναι το Mihrimah camii στο Edirnekapi (Πυλη Ανδριανουπολης) στα Χερσαια Τειχη της Κων/πολης. Το τζαμι εχει δυο μιναρεδες με δυο μπαλκονια ο καθενας. Η αυλη εχει σχημα πεταλου, πρωτογνωρο στα οθωμανικα τζαμια. Η διακοσμηση και οι λεπτομερειες του τζαμιου ειναι σταθερα σε οθωμανικο μπαροκ στυλ που ηταν νεο εκεινη την εποχη. Η γενικη μορφη του κτιριου περιγραφεται ως ''σκληρη δουλεια για να μετατραπούν οι ευθείες γραμμες σε καμπύλες''. 
Στην πισω αυλη υπαρχει ο ταφος τής Shehsuvar μητερας του Sultan Osman III.

Ο καθενας μπορει να μπει στο εσωτερικο του τεμενους ανδρας ή γυναικα, αρκει να βγαλουν τα παπουτσια τους αλλα οχι ξυπολητοι (υπαρχουν θεσεις εξω για τα παπουτσια ή σου δινουν σακκουλα για να τα παρεις μεσα μαζι σου), οι ανδρες να μην φορανε κοντο παντελονακι και οι γυναικες να μην φορανε παντελονι, κοντη φουστα και παντα να εχουν καλυμενο το κεφαλι με μαντίλα (σου δινουν στην εισοδο εαν δεν εχεις).
Δεν υπαρχει εισιτηριο σε κανενα τεμενος. 
Οι φωτογραφιες επιτρεπονται εκτος απο τις ωρες προσευχης



Πως θα πατε.


Θα το βρειτε πολυ ευκολα. Απο την Στηλη του Κων/νου 200 μ. αριστερα της. Κανοντας την βολτα σας στον κεντρικο δρομο που ενωνει την Κλειστη αγορα με την Αγια Σοφια, μια μικρη παρακαμψη και ειστε στο τζαμι.
Και απο την σταση του τραμ Cemberlitas ειναι επισης πολυ κοντα (Χαρτης 1). 

Χαρτης 1.


















































































Δεν υπάρχουν σχόλια: